مقالات مقالات .

مقالات

آشنایی با مجموعه شیلنگ ورودی آب بخاری خودرو و بررسی آنها

رادیاتور که در قسمت جلویی خودرو قرار دارد، وظیفه ی خنک سازی و کاهش دمای داخلی موتور و سایر قسمت های داخلی خودرو را دارد. در این مقاله سعی خواهیم کرد تا شما را با وظایف این قطعه ی خودرو آشنا کرده و درباره ی آن توضیحاتی را خدمت شما عزیزان عرض کنیم. همچنین سعی می کنیم تا در ارتباط با شیلنگ ورودی آب بخاری نیز صحبت هایی داشته باشیم. با ما همراه باشید.

رادیاتور چیست و چه وظایفی در خودرو دارد؟
همانطوری که در ابتدای این مقاله خدمت شما عزیزان عرض کردیم، رادیاتور یکی از مهم ترین و اصلی ترین قطعات خودرو می باشد که این قطعه به کمک ترموستات خودرو، کار تنظیم دمای موتور را انجام می دهد. به عبارت دیگر با توجه به این که خودرو ها برای این که بتوانند حرکت کنند به یک انرژی نیاز دارند که امروزه بسیاری از خودرو های سواری، انرژی مورد نیاز خود را از سوزاندن بنزین به دست می آورند.

هر چند که امروزه خودرو های گاز سوز نیز وارد بازار شده اند.‌ اما سوخت اصلی بسیاری از خودرو ها را کماکان بنزین، به عنوان یکی از فرآورده های اصلی نفت تشکیل می دهد.لذا با توجه به این که خودرو ها همواره و در همه حال برای تولید انرژی و حرکت، بنزین را می سوزاند، احتراق داخلی به طور مداوم در آن ها انجام می شود‌. این احتراق و سوختن بنزین، باعث افزایش دمای موتور می شود که در صورتی که این دما کاهش پیدا نکند، ممکن است باعث آسیب به قطعات مختلف موتور خودرو شود.

هر چند که مقداری از گرمای تولیدی در اثر احتراق بنزین و سوختن آن در داخل سیلندر ها، از طریق اگزوز خودرو دفع می شود، اما قسمتی از آن نیز باعث گرم شدن و افزایش دمای موتور خودرو می شود.علت بالا رفتن دمای موتور خودرو این است که بنزین پس از سوختن فقط به میزان 30 درصد مقداری که سوخته است، انرژی تولید می کند و 70 درصد بقیه صرف تولید گرما و بالا رفتن دمای موتور خودرو می شود.

لذا بایستی دمای بالایی که در اثر سوختن بنزین ایجاد شده است، به کمک ترموستات و رادیاتور خودرو پایین بیاید. همچنین دمای پایین برای خودرو نیز خوب نیست و ممکن است به قطعات خودرو آسیب وارد شود. لذا رادیاتور خودرو به نوعی تنظیم دمای موتور و سایر قسمت های خودرو را بر عهده دارد. بطوریکه دمای داخلی خودرو را در حد متعادل نگه می دارد.

دمایی که برای موتور خودرو و قسمت های داخلی آن مناسب می باشد، بین 8 تا 80 درجه می باشد. در صورتی که دمای داخلی موتور از این حدود دمایی تجاوز کند و رادیاتور و ترموستات خودروی شما سالم باشند، می توانند به کمک هم دمای موتور را به سرعت تنظیم کنند و از وارد آمدن خسارت به بخش های مختلف خودرو جلوگیری به عمل آورند. اما این جا این سوال پیش می آید که رادیاتور چگونه می تواند دمای خودرو را پایین آورده و احتمال خسارت را کاهش دهد؟

در پاسخ این سوال می گوییم که آبی که در رادیاتور وجود دارد، به کمک یک پمپ به نزدیکی موتور انتقال داده می شود و آب انرژی گرمایی موتور را به خود جذب می کند و بر می گردد به داخل رادیاتور تا بتواند انرژی گرمایی گرفته شده را به هوای بیرون انتقال دهد. لازم به ذکر است که رادیاتور در قسمت جلوی خودرو قرار دارد و این موضوع باعث شده است تا رادیاتور بتواند به راحتی اقدام به رد و بدل گرما از طریق شبکه ی جلوی خودرو نماید.

در عرض رادیاتور لوله های کوچکی وجود دارند. که معمولا جنس آن ها از آلومینیوم می باشد. این لوله های ریز محل عبور آب هستند. به عبارت دیگر آبی که از طرف موتور به سمت رادیاتور می آید تا خنک شود، ابتدا به مخزن بالایی رادیاتور وارد می شود و سپس وارد این لوله های ریز شده و به سمت مخزن پایینی رادیاتور حرکت می کند.

در طی مسیر با توجه به این که این آب در معرض هوای بیرون قرار می گیرد، سرد شده و دمای آن پایین می آید و به این ترتیب گرمایی که در موتور خودرو ایجاد شده است، توسط این سیستم خنک کنندگی از بین می رود و موتور خنک می شود و این چرخه به صورت مداوم ادامه دارد. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چرا از فلز آلومینیوم برای ساخت این لوله های ریز استفاده می شود؟

پاسخ این است که بعد از فلزاتی همچون طلا، نقره و مس، فلز آلومینیوم فلزی است که در زمینه ی رسانایی گرمایی بسیار خوب عمل می کند و می توان از آن برای کاهش دمای موتور در رادیاتور ها استفاده کرد. دلیل این امر که از فلزات طلا، نقره و مس در این گونه موارد استفاده نمی شود، قیمت بالای آن ها می باشد.

شیلنگ ورودی آب بخاری یا رادیاتور که آب را وارد مخزن رادیاتور می کند، با توجه به این که بایستی با سیستم تعلیق خودرو هماهنگ بوده و در طی حرکت خودرو دچار آسیب نشود، لذا بایستی در تولید آن از بهترین و با کیفیت ترین مواد اولیه استفاده شود. همچنین با توجه به این که شیلنگ ورودی آب بخاری به طور مستقیم به رادیاتور خودرو وصل می باشد، هر گونه فرسودگی که در آن اتفاق بیفتد، ممکن است باعث وارد آمدن آسیب به رادیاتور نیز شود. لذا کیفیت بالای شیلنگ ورودی آب بخاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

نقش واتر پمپ در خودرو چیست؟
یکی دیگر از مهم ترین و اصلی ترین قطعات خودرو، واتر پمپ می باشد که در زمینه ی خنک سازی موتور خودرو کاربردی اساسی دارد. واتر پمپ باعث گردش آب در داخل موتور و رادیاتور می شود و به کمک این قطعه، آب رادیاتور، ضد یخ یا همان ضد جوش به تمام نقاط موتور و رادیاتور خودرو منتقل می شود.

در داخل رادیاتور برای این که در فصول زمستان و تابستان، یخ زدگی و جوش آوردن اتفاق نیفتد، لازم است هر ساله ضد یخ یا ضد جوش ریخته شود. اتیلن گلیکول، نام علمی و صنعتی ضد یخ می باشد که توسط شرکت های مختلفی در سطح کشور تولید شده و برای فروش به مناطق مختلف کشور ارسال می شود. این نوع مایع، دمای جوش بالا و و دمای انجماد بسیار پایینی دارد.

این موضوع سبب می شود که مایع داخل رادیاتور در فصل زمستان یخ نبندد و لوله ها و مخازن آب خودرو از جمله رادیاتور خودرو دچار ترکیدگی نشوند. همچنین در فصل تابستان که هوا به شدت گرم می شود، همین ماده دمای جوش بالاتری از آب دارد و در گرم ترین نقاط کشور نیز خودروی شما جوش نخواهد آورد. واتر پمپ باعث حرکت مداوم این مایع در داخل لوله های خودرو شده و این موضوع باعث می شود که خودروی شما از هر گونه آسیب و صدمه مصون بماند.

بعلاوه آبی که در داخل رادیاتور ریخته می شود و توسط واتر پمپ در طول لوله و شیلنگ ورودی آب بخاری به گردش در می آید، آب رادیاتور نام دارد و با آب معمولی و لوله کشی فرق هایی دارد. بسیاری از افراد نمی دانند که چرا نباید از آب لوله کشی در رادیاتور استفاده کرد.

استفاده از آب معمولی و لوله کشی در رادیاتور ها، ممکن است به مرور زمان املاح و مواد معدنی موجود در آب در داخل لوله و شیلنگ آب بخاری تجمع پیدا کند و باعث انسداد این لوله ها و شیلنگ ها شود. لذا به هیچ وجه نباید از آب لوله کشی که دارای املاح و مواد معدنی بسیار زیاد است، به عنوان آب رادیاتور استفاده کرد.

آب مقطر یا آب رادیاتور، بهترین آب برای ریختن در لوله ها و شیلنگ های رادیاتور می باشد و هیچ گونه رسوبی از آن به جای نخواهد ماند. خصوصاً در مورد شیلنگ ورودی آب بخاری یا رادیاتور که از جمله ی مهم ترین قطعات خودرو می باشد و در صورت انسداد آن، بسیاری از قسمت های خودرو، از جمله سیستم های گرمایشی و سرمایشی خودرو با اختلال مواجه می شوند.

کاربرد ترموستات در خودرو چیست؟
یکی دیگر از کلیدی ترین قطعات خودرو، قطعه ی ترموستات می باشد. این قطعه که بین رادیاتور و موتور خودرو قرار گرفته است، وظیفه ی آن کاهش دمای موتور خودرو و نزدیک کردن دمای موتور به دمای عملکردی آن می باشد. همانطوری که در پاراگراف های پیشین نیز اشاره کردیم، بیشتر انرژی تولید شده حاصل از سوختن بنزین، به گرما تبدیل می شود که این گرما موتور خودرو را گرم می کند و دمای آن را بالا می برد.

هر چقدر که دمای موتور بالاتر برود، احتمال آسیب به قطعات خودرو بیشتر می شود و ممکن است موتور خودرو در اثر میزان دمای بسیار بالایی که ایجاد شده است، از کار بیفتد. هر چقدر که دمای موتور افزایش پیدا کند، روغن موتوری که در داخل اجزای مختلف موتور در حال گردش است، رقیق تر شده و این موضوع باعث می شود که موتور به درستی کار نکند.

البته گاهی اوقات هم ممکن است دمای موتور خودرو بسیار پایین تر از حد مجاز باشد که در این گونه موارد روغن موتور غلیظ می شود و نمی تواند به مناطق مختلف موتور منتقل شود و به حالت جامد در می آید. برای این که این اتفاقات در خودرو نیفتند، یک دستگاه به نام ترموستات در خودرو تعبیه شده است که در دمای موتور را در حد معمول و کاربردی آن نگه می دارد که البته در این کار از قطعات مختلف موتور از جمله رادیاتور نیز کمک می گیرد.

هر کدام از اجزای سیستم خنک کننده موتور، از قبیل رادیاتور، شیلنگ ورودی آب بخاری یا دیگر شیلنگ های متصل به رادیاتور و یا ترموستات به درستی کار نکنند، فرآیند تنظیم و کنترل دمای موتور به درستی انجام نخواهد شد. لذا وقتی که دمای موتور خیلی سریع پس از روشن کردن موتور خودرو بالا می رود و خودرو داغ می کند، بایستی این مسیر ها را به طور کلی بررسی کرد‌.

در بسیاری از موارد مشکل در یکی از اجزای خنک‌ کننده موتور است که باید تعمیر یا تعویض شود‌. البته بیشتر قسمت هایی که درباره ی آن ها توضیح داده شد، از مواد اولیه‌ ی با کیفیت تولید می شوند و معمولا پس از هزاران کیلومتر طی سفر، دچار خرابی یا فرسودگی نمی شوند. اما چنانچه با مشکلی در زمینه ی تنظیم دمای موتور خودرو برخوردید، بایستی این مسیر ها را مورد بررسی قرار دهید و آن ها را چک کنید و از سلامت آن ها اطمینان حاصل کنید.

کاربرد شیلنگ ورودی آب بخاری چیست؟
بطور کلی 4 شیلنگ به رادیاتور وصل می شود که یکی از آن ها از بالا، یکی از پایین متصل می شود. دو شیلنگ دیگر نیز یکی شیلنگ ورودی آب بخاری یا رادیاتور، و دیگری شیلنگ خروجی می باشد. شاید این سوال در ذهن شما باشد که در هنگام روشن کردن بهاری ماشین، انرژی گرمایی از چه طریق تولید می شود و وارد کابین خودرو می شود؟

جواب این سوال خیلی ساده است. انرژی گرمایی که توسط موتور ایجاد می شود و ناشی از احتراق داخلی بنزین در داخل سیلندر ها می باشد، توسط رادیاتور، طی تبادل گرمایی با موتور دریافت می شود و مقداری از این انرژی گرمایی به داخل کابین خودرو منتقل می شود و سبب گرم شدن فضای کابین می شود.

شیلنگ ورودی آب بخاری یا همان آب رادیاتور، همواره در معرض دما های بالای آب قرار دارد. در صورتی که در تولید این نوع شیلنگ از مواد اولیه ی با کیفیت استفاده نشود‌، احتمال فرسودگی این شیلنگ بسیار زیاد است.

معمولا در تولید انواع مختلف شیلنگ های داخل خودرو، از یک نوع مواد اولیه استفاده می شود. لاستیک، مهم ترین و اصلی ترین مواد اولیه ای است که از آن در تولید این نوع شیلنگ ها استفاده می شود. لاستیک به دلیل مقاومت بسیار بالایی که در مقابل گرما و دما های بالا دارد، به عنوان یکی از بهترین مواد اولیه در تولید این شیلنگ ها شناخته می شود.

کلام پایانی
در این مقاله سعی شد تا در ارتباط با سیستم های خنک کننده موتور و بخاری خودرو و نحوه ی فعالیت این سیستم ها توضیحاتی را خدمت شما ارائه دهیم. همچنین سعی کردیم تا درباره ی شیلنگ ورودی آب بخاری نیز صحبت هایی داشته باشیم. امیدواریم این مقاله مورد پسند و رضایت شما عزیزان واقع شود.

منبع:https://gisp.ir/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۴۰:۱۳ توسط:admin موضوع: نظرات (0)